6 manieren om jouw binnenstad te promoten via een stadswandeling

Door:  Marleen Strien

Mijn favoriete manier om een nieuwe stad te ontdekken is door middel van een wandeling; je krijgt beweging en je ontdekt leuke plekjes van de stad. Door corona is de behoefte nog meer gegroeid en zijn er nog meer varianten ontstaan. Betaald of gratis, digitaal of op papier, met puzzels of met lokale hapjes, offline of online, historisch of groen. Voor iedereen wat wils. Het is makkelijk te realiseren en specifiek te maken voor diverse doelgroepen. Er zijn 6 verschillende manieren om de wandeling aan te bieden met elk voor- en nadelen. Maar welke variant kies je?
1. Kaart met route

Heerlijk om even niet de hele tijd naar je telefoon te hoeven staren en lekker met een kaart of boekje in je hand op pad te kunnen gaan. Bij de lokale VVV zijn vaak diverse routes te vinden, soms tegen een kleine vergoeding. Ook de stedengidsen van ’time to momo’ zijn populair. Zij hebben niet stilgezeten en alle routes zijn inmiddels ook digitaal beschikbaar. Een papieren wandeling is makkelijk om te maken en spreekt een brede doelgroep aan.

2. Markering van de route

Buiten steden zie je het natuurlijk volop met de bordjes van bijvoorbeeld het klompenpad. Wat nieuw voor mij was, was een echte lijn door de stad heen van Walk of the Town in Nijmegen. Toen de lijn een stuk was onderbroken en we aan een bewoner vroegen wist hij ook feilloos de weg te wijzen. Onderweg liepen we langs kunstwerken, die met een QR-code verwezen naar een audiofragment met een uitleg over de plek en het kunstwerk. Leuk, opvallend en goed uitgewerkt! Ook in Nantes in Frankrijk is zo’n lijn te vinden door de binnenstad die een stadswandeling markeert. Deze variant is wel kostbaar om te realiseren en door wegopbrekingen waren ook sommige stukken weggevaagd, maar erg zichtbaar en hierdoor ook bekend bij bewoners.

3. Met een gids

In grote steden bestaan er vaak ‘Free Walking tours’ die hun inkomsten verkrijgen op basis van fooien. Hoe leuker de verhalen, hoe hoger de fooi. In de middelgrote steden heb je vaak ook een gilde die op vaste momenten rondleidingen organiseert. Als je met een groep bent kan je vaak een eigen moment boeken via de VVV. Het voordeel van een gids is dat je optimaal gebruik kan maken van storytelling en ook vragen kan stellen. Het nadeel is dat het niet op elk moment kan, je loopt met een groep en je kan per wandeling vaak maar 1 taal aanbieden. 

4. Met GPS

Bij GPS-wandelen loop je geen beschreven of op een kaart ingetekende route maar loop je naar bepaalde punten, zgn. waypoints. Een GPS-apparaat helpt je bij het vinden van de punten. Als een GPS-ontvanger weet waar je naartoe wilt dan kan deze bepalen of je in de goede richting loopt. Vanaf internet kun je de waypoints van de wandeling ophalen. Deze kun je vanaf de computer direct in de GPS-ontvanger laden of overtikken. Zo weet het apparaat langs welke punten je wilt lopen en wijst je de weg. Een bekende variant is geocaching, een soort schatzoeken met een GPS-ontvanger. GPS routes zijn ook volop beschikbaar voor binnensteden. GPS zit ook in je telefoon. Het nadeel is dat een GPS apparaat flink wat geld kost om aan te schaffen, maar het is wel een wereldwijd bekende navigatiemethode en niet taalafhankelijk.

5. Routebeschrijving

Tasty Walk geeft hun bezoekers een volgorde van locaties waar de bezoekers in de aangegeven volgorde heen moeten lopen. Ook heb je routes die tekstueel de route uitleggen: Sla linksaf bij de VVV. Voordeel is dat het makkelijk is om op te zetten. Nadeel is dat het niet heel visueel is en je alsnog zelf met navigatie aan de slag moet.

6. Met een app

Er zijn heel veel apps ontwikkeld met een grote variatie aan wandelingen. Tegelijkertijd is dat ook weer een nadeel, omdat het zo verspreid is en mensen liever niet heel veel verschillende apps op hun telefoon hebben. Voorbeelden van apps met wandelingen in diverse steden zijn ANWB, Spacetime Layer, izi. TRAVEL en Walk the City. Nadeel van de app is dat de oudere doelgroep hier vaak wat meer moeite mee heeft. Voordeel is dat het makkelijk aan te passen is mocht er iets veranderen in de route. 

Ervaringen van VVV Woerden

Ik was benieuwd welke vorm van stadswandeling in Woerden het meest werd verkocht. De medewerkers van de VVV in Woerden gaven aan: ‘Wij verkopen de papieren kaart met de historische route het meest. Mensen houden toch van papier, iets om vast te houden. We vragen er maar 1 euro voor om de printkosten te dekken.’ 

Conclusie

Een stadswandeling voert je langs culturele hotspots, historische en iconische bouwwerken en bijzondere uitzichten. Onderweg kan je uitstapjes maken naar musea, bezoek je een cultureel centrum, shop je bij de leukste winkels en strijk je neer bij fijne restaurants en cafés. Een stadswandeling is voor hen die de stad nog niet kennen of op een andere manier willen leren kennen. Ze neemt je mee op reis naar de bijzonderste plekken van de binnenstad. Een stadswandeling is daarom een mooie marketingtool voor je binnenstad, waarbij je bezoekers (en je eigen bewoners) een divers beeld van de binnenstad kan laten zien.