Onze werkwijze

Hoe maak je bewoners verliefd op jouw binnenstad?

Stap 1.

Strategische analyse

Het begint met elkaar beter leren kennen

Aan de basis ligt een goede analyse van de binnenstad en bevat de volgende onderdelen:

  • doelgroep & behoefte-analyse – Om verliefd te worden begint het met elkaar een beetje beter te leren kennen; wie is de inwoner en wat wil hij/zij? 
  • stakeholder-analyse – Welke partijen zijn er? Ondernemersverenigingen, city marketing organisaties etc. Hoe zit de organisatie van de stad in elkaar en wat zijn ieders belangen?
  • rendementsanalyse – Wat is de pijn van de binnenstad? Wat is je doel, wat wil je bereiken?
  • organisatieanalyse – Wat is het huidige logo / branding / evenementenkalenders / slogans / communicatie richting inwoners?

Deze analyse geeft inzichten en inspiratie voor de rest van het proces.

Stap 2.

Mystery visit

Op ontdekkingsreis in jouw binnenstad

Locatie-analyse – Gedurende dit traject gaan wij op onderzoek uit in jouw stad. We gaan in gesprek met bewoners en ondernemers. Door zelf ‘op ontdekkingsreis’ te gaan, komen vernieuwende inzichten naar boven.

Elke keer valt het op ons; al die gemiste kansen, hoeveel potentie een stad heeft. Onze handen jeuken om daarmee aan de slag te gaan. Onze ideeënmachine draait op volle toeren.

Wij presenteren jullie onze resultaten hoe wij jouw binnenstad hebben ervaren door onze ogen. Wij laten jullie stad zien, zoals je het nog nooit hebt gezien. Met andere ogen en frisse ideeën, waar je zelf nog nooit aan hebt gedacht.  En dat hoeft echt niet altijd heel veel geld (en tijd) te kosten. Je weet half nog niet hoeveel creativiteit jullie in jullie stad nog laten liggen. 

Stap 3.

DNA en merkwaarden

Leer jezelf beter kennen

Met behulp van diverse tools gaan we met een grote groep stakeholders aan de slag om het DNA en de merkwaarden uit het centrum op te halen. Het eindresultaat is een merkhuis met daarin zowel kernwaarden die het centrum nu al heeft als ambitiewaarden die het centrum graag zou willen ontwikkelen. Samen met de stakeholders formuleren we een droom waar we naartoe willen werken als stip aan de horizon. 

Stap 4.

Merkimplementatie

a. Verleidingstechnieken: content en social media strategie

De volgende stap is om te leren hoe je je bewoners kan verleiden. Het eerste contact wat je als binnenstad maakt met je inwoners is via diverse content kanalen.

Daar gaan we de juiste verhalen vertellen en mensen verleiden om naar de binnenstad te komen in de juiste tone of voice die past bij je DNA.

b. Op date: evenementenkalender

Nu je weet hoe je je inwoners kunt verleiden, kun je gaan daten. Zijn er bestaande evenementen die je aan kunt passen zodat het past bij je DNA? Of moet je nieuwe evenementen gaan bedenken?

Maak de date bijzonder, door een goede sfeer te kiezen. Iets unieks wat past bij jou als stad. Let goed op feedback en leer daar weer van.

We leggen de content en social media strategie en evenementenkalender voor je vast in een eenvoudige planningstool (Trello). Dit geeft je een compleet overzicht en hiermee werk je makkelijk met anderen aan de uitvoer van alle projecten en plannen.

c. Verbeterpunten: voorzieningen, buitenruimte, faciliteiten, hospitality

Als je eenmaal een relatie hebt, ontdek je dat er altijd verbeterpunten blijven. Daarom kijken we naar verschillende aspecten van de binnenstad en hoe we die kunnen verbeteren, zoals bijvoorbeeld gastvrijheid of fietsparkeren.

Hier zijn meestal meerdere partijen bij betrokken, zoals gemeente en inwoners, waardoor dit vaak langere trajecten zijn. Daarom maken we een zelfontwikkelingsstrategie, een plan met adviezen en inspiratie.

d. Huwelijksboekje: 'verliefd op je stad'-plan

Kant en klaar en hands-on zodat het niet in de kast beland (tussen 1 van de zoveel adviesrapporten): inclusief o.a. creatieve titels, sfeerbeelden, concrete stappenplannen, prioriteiten lijsten enz.

Stap 5.

Vastlegging merkstrategie in merkgids

Zorgen dat je looks op orde zijn

De eerste indruk is het belangrijkst. Daarom creëren we een sterke identiteit, die je overal terug gaat zien.

In deze stap gaan we kijken hoe het DNA en de kernwaarden zich vertalen naar uiterlijke kenmerken. De merkgids die hieruit voortkomt is de basis voor samenhangende communicatie en het eenduidig uitdragen ervan door de stakeholders.

In de merkgids leg je de doelgroep, merkbelofte en merkwaarden vast (stap 1 t/m 3). Want een sterk merk levert geld op. Een goed imago kan bijdragen aan:

  1. loyaliteit en trots onder de eigen bewoners
  2. binding van inwoners, die tot uiting komen in woonwensen en bestedingen
  3. vertrouwen bij externe klantgroepen van ondernemers
  4. gezond klimaat voor investeerders
Stap 6.

Merkvitaliteit

Zorgen dat je huwelijk niet uitblust

Gefeliciteerd, je hebt een relatie met je inwoners. Na een samenwerking met ons hebben jullie alle tools in handen hebben om inwoners verliefd te laten worden op hun stad. Nu is het heel belangrijk om aan die relatie te blijven werken. Blijf peilen of je relatie nog goed zit. Geef af en toe een cadeautje. Kom eens verrassend uit de hoek.

Behalve dat je zelf aan je relatie werkt, is het belangrijk dat je ondernemers ook hun steentje bijdragen. We belichten hoe je de ondernemers mee krijgt, zodat ook zij aan zichzelf gaan werken.

Jaarlijkse terugkomdag

Als stok achter de deur, en voor een lange termijn huwelijk tussen gemeente, ondernemers en inwoners – organiseren we jaarlijks een reünie dag organiseren. Hoe staat het met jullie huwelijk – stad versus inwoner? Ga je de goeie kant op? Hierbij nemen we de binnenstad weer even onder de loep en geven we tips en tricks mee.

De investering is vanaf 20.000 euro.