Onze werkwijze

Hoe maak je bewoners verliefd op jouw binnenstad?

Wij werken met de Boost Your Inner City© - Methode.
Stap 0.

Vooronderzoek

Inventarisatie van wat er al is

We sturen je een checklist toe om een goed beeld te krijgen van de volgende zaken:

  • logo / branding / evenementenkalenders / slogans / communicatie richting inwoners
  • weet wie je doelgroep is?
  • welke partijen zijn er? Ondernemersverenigingen, city marketing organisaties etc. Hoe zit de organisatie van de stad in elkaar en wat zijn ieders belangen?
  • wat is je doel, wat wil je bereiken?
  • wat is de pijn van de binnenstad?
Stap 1.

Mystery visit

Op ontdekkingsreis in jouw binnenstad

Gedurende dit traject gaan wij op onderzoek uit in jouw stad. We gaan in gesprek met bewoners en ondernemers. Door zelf ‘op ontdekkingsreis’ te gaan, komen vernieuwende inzichten naar boven. Wij presenteren jullie onze resultaten hoe wij jouw binnenstad hebben ervaren door onze ogen. 

Stap 2.

Vastlegging merkstrategie in merkgids

Zorgen dat je looks op orde zijn

Voordat je als binnenstad kan gaan daten met je inwoners, willen we eerst zorgen dat de looks (alle communincatie-uitingen) op orde zijn. De eerste indruk is immers het allerbelangrijkst. We creëren een sterke identiteit, die je overal terug gaat zien.

Nu weten we wat het DNA en de merkwaarden van jouw stad zijn. Ook is bekend op wat voor types de stad valt, oftewel je doelgroep. In deze stap gaan we kijken hoe het DNA en de kernwaarden zich vertalen naar uiterlijke kenmerken. De merkgids die hieruit voortkomt is de basis voor samenhangende communicatie en het eenduidig uitdragen ervan door de stakeholders.

In de merkgids leg je de doelgroep, merkbelofte en merkwaarden vast. Vervolgens leggen we de basis voor een passende visuele merkidentiteit en alle merk touchpoints. 

Stap 3.

Merkimplementatie

a. Verleidingstechnieken: content en social media strategie

Nu de looks op orde zijn, is de volgende stap om te leren hoe je je bewoners kan verleiden. Het eerste contact wat je als binnenstad maakt met je inwoners is via diverse content kanalen.

Daar gaan we de juiste verhalen vertellen en mensen verleiden om naar de binnenstad te komen in de juiste tone of voice die past bij je DNA.

b. Op date: evenementenkalender

Nu je weet hoe je je inwoners kunt verleiden, kun je gaan daten. Zijn er bestaande evenementen die je aan kunt passen zodat het past bij je DNA? Of moet je nieuwe evenementen gaan bedenken?

Maak de date bijzonder, door een goede sfeer te kiezen. Iets unieks wat past bij jou als stad. Let goed op feedback en leer daar weer van.

We leggen de content en social media strategie en evenementenkalender voor je vast in een eenvoudige planningstool (Trello). Dit geeft je een compleet overzicht en hiermee werk je makkelijk met anderen aan de uitvoer van alle projecten en plannen.

c. Verbeterpunten: voorzieningen, buitenruimte, faciliteiten, hospitality

Als je eenmaal een relatie hebt, ontdek je dat er altijd verbeterpunten blijven. Daarom kijken we naar verschillende aspecten van de binnenstad en hoe we die kunnen verbeteren, zoals bijvoorbeeld gastvrijheid of fietsparkeren.

Hier zijn meestal meerdere partijen bij betrokken, zoals gemeente en inwoners, waardoor dit vaak langere trajecten zijn. Daarom maken we een zelfontwikkelingsstrategie, een plan met adviezen en inspiratie.

d. Huwelijksboekje: 'verliefd op je stad'-plan

Kant en klaar en hands-on zodat het niet in de kast beland (tussen 1 van de zoveel adviesrapporten): inclusief o.a. creatieve titels, sfeerbeelden, concrete stappenplannen, prioriteiten lijsten enz.

Stap 4.

Merkvitaliteit

Zorgen dat je huwelijk niet uitblust

Gefeliciteerd, je hebt een relatie met je inwoners. Nu is het heel belangrijk om aan die relatie te blijven werken. Blijf peilen of je relatie nog goed zit. Geef af en toe een cadeautje. Kom eens verrassend uit de hoek.

Behalve dat je zelf aan je relatie werkt, is het belangrijk dat je ondernemers ook hun steentje bijdragen. We belichten hoe je de ondernemers mee krijgt, zodat ook zij aan zichzelf gaan werken.

Jaarlijkse terugkomdag

Binnen het traject vertellen wij over het reünie concept voor jullie stad. Deze follow-up zorgt ervoor dat je je binnenstad levendig houdt met o.a. de jaarlijkse terugkomdag. Hoe staat het met jullie huwelijk – stad versus inwoner? Ga je de goeie kant op? Hierbij nemen we de binnenstad weer even onder de loep en geven we tips en tricks mee.

De investering is vanaf 7000 euro. 

Hoe dan?

Omdat je jouw bewoners een positieve ervaring in de binnenstad wilt geven, zodat zij met enthousiasme ambassadeurs van jouw stad worden!

Ben jij klaar voor actie in jouw binnenstad?