Kassaloze Aldi doet veel stof opwaaien

Door:  Marleen Strien

Onbedoeld ging mijn LinkedIN post over de nieuw geopende ALDI in Utrecht viral. Distrifood schreef er een artikel over. Het privacy aspect raakt een gevoelige snaar bij sommige mensen.
Mijn post op LinkedIN

‘Maar hoe werkt het dan met een komkommer afrekenen?’ vroeg ik verbaasd. Gisteren ging ik shoppen in de nieuw geopende Aldi Shop & Go in Utrecht. Zonder kassa’s en zonder streepjescodes scannen. Alles kon zo in je tas, uitchecken en gaan.

 

Ik vermoedde dat er RFID tags gebruikt werden, maar je kon ook losse broodjes pakken. Daar zat vast geen tag in, of wel? De vriendelijke medewerkers die buiten de winkel stond legde het uit: ‘Kijk, daarboven hangen meer dan 400 camera’s en onder de krat van de komkommers zit een weegsensor die weet wat één komkommer ongeveer weegt.’

 

Binnen een paar minuten netjes het bonnetje in mijn mail, ideaal! Groot nadeel wel is dat dat je een creditcard nodig hebt. En ik vermoed dat de doelgroep (de jonge generatie) die lang niet altijd heeft.

 

Tien jaar geleden kon je bij de C1000 al zelfscan doen. Nu is het overal te vinden. Zou dit over 10 jaar de norm worden? #aldi #hetnieuweshoppen #lekkersnel

Het artikel van Distrifood

Kassaloze Aldi roept bewondering én weerstand op

UTRECHT – De kassaloze Aldi in Utrecht is niet onomstreden. Op social media roepen de ruim 400 camera’s weerstand op. Er is ook bijval: ‘Binnen een paar minuten netjes het bonnetje in mijn mail, ideaal!’
Dat blijkt onder andere op een post op Linkedin, goed voor 158 commentaren. De post is van Marleen Strien–Trommelen, relatiecocach voor binnensteden. Ze doet boodschappen bij de kassaloze Aldi. ‘Binnen een paar minuten netjes het bonnetje in mijn mail, ideaal! Groot nadeel wel is dat dat je een creditcard nodig hebt. En ik vermoed dat de doelgroep (de jonge generatie) die lang niet altijd heeft.’
 

Zorgen om onpersoonlijkheid

Een aantal reacties vindt de winkel onpersoonlijk en reageert op de binnenstadcoach: ‘ Uw motto ‘Maak jouw bewoners weer verliefd op je binnenstad’ denkt u wel dat dat gaat lukken met dit soort onpersoonlijke, digitale foodhubs? Beter uw komkommer gaan kopen bij iemand die met liefde een klein bedrijf runt in uw binnenstad.’ Een ander: ‘Het gaat erom dat het niemand geen ene donder aangaat wat ik eet of drink.’

 

Duister toekomstscenario geschetst

Veel van de reacties draaien om privacy en dat er in deze testfase alleen met creditcard kan worden betaald. Eén commentaar: ‘En dan komt er in de toekomst alleen nog een upgrade bij. Het stemgeluid van de overheid uit de speakers: ‘Meneer De Vries, u heeft geen punten meer voor deze week. Begeef u richting de uitgang aub.’

 

Technologie is onvermijdelijk

Onder de positieve reacties gaat het vooral ook om het onvermijdelijke van de technologie: ‘Onbemand is o.a. een logisch gevolg van nieuwe technologieën, personeneelstekorten, gemak, 24/7 flexibiliteit en kostenreductie op de langere termijn.’

Retrospectief

Vanwege mijn technische opleiding (TU Delft) houd ik altijd mijn oren en ogen open voor interessante technische ontwikkelingen. Dit was een nieuw concept wat mijn  nieuwsgierig maakte. Ik werkte twee dagen tegenover deze Aldi en verbaasde me over de hoeveelheid personeel dat buiten deze winkel stond en mensen op straat aansprak. Mijn drive om te ontdekken hoe het werkte won het van van de mogelijke privacy-issues. Dit concept is wat mij betreft prima geschikt een snelle boodschap op  stedelijke locaties waar veel drukke jonge mensen wonen. Net als een onbemand tankstation met zelf service.