Waarom citymarketing?

Door:  Marleen Strien

Citymarketing. Je ziet het in grote steden en in kleine dorpjes en kernen. In alle soorten en maten. Maar waarom zou je het doen? Drie goede redenen om er tijd en energie in te steken.
1. Positief imago

Citymarketing kan zeer nuttig zijn voor binnensteden, omdat het de leefbaarheid en het aantrekkelijkheid van de stad kan verbeteren voor de inwoners. Door middel van citymarketing kan de stad zich profileren en onderscheiden van andere steden, wat kan leiden tot een versterking van het imago en de uitstraling van de stad. Dit kan weer bijdragen aan een grotere trots en verbondenheid onder de inwoners van de stad.

2. Meer economische ontwikkelingen

Bovendien kan citymarketing ook bijdragen aan de economische ontwikkeling van de stad door het aantrekken van nieuwe bedrijven en investeringen. Dit kan leiden tot nieuwe banen en mogelijkheden voor de inwoners van de stad, wat weer kan bijdragen aan een betere levensstandaard en welzijn voor de inwoners.

3. Verbeteren van de leefbaarheid

In grote steden bestaan er vaak ‘Free Walking tours’ die hun inkomsten verkrijgen op basis van fooien. Hoe leuker de verhalen, hoe hoger de fooi. In de middelgrote steden heb je vaak ook een gilde die op vaste momenten rondleidingen organiseert. Als je met een groep bent kan je vaak een eigen moment boeken via de VVV. Het voordeel van een gids is dat je optimaal gebruik kan maken van storytelling en ook vragen kan stellen. Het nadeel is dat het niet op elk moment kan, je loopt met een groep en je kan per wandeling vaak maar 1 taal aanbieden. 

Conclusie

Wil jij aan de slag met citymarketing in jouw binnenstad, centrum of kern, maar geen idee waar je moet starten? Stuur ons een berichtje. We denken graag met je mee!