Waarom we ons richten op de inwoners van een stad?
Door: Marleen Strien
Onze slogan is: 'Wij maken inwoners weer verliefd op hun binnenstad.' Best apart eigenlijk. Vooral als je weet dat citymarketing in den beginne is ontstaan om bezoekers aan te trekken.
Bewoners zijn de basis van de stad
Het is belangrijk om zich met citymarketing te richten op de inwoners in plaats van op toerisme en bezoekers, omdat de inwoners de belangrijkste doelgroep zijn voor de stad. Zij vormen immers de basis van de stad en bepalen in grote mate de leefbaarheid en het welzijn van de stad. Als de inwoners tevreden zijn en zich verbonden voelen met de stad, zal dit ook positief uitwerken op het imago en de aantrekkelijkheid van de stad voor toeristen en bezoekers.
Toerisme kan ook negatief uitpakken
Bovendien kunnen toerisme en bezoekers soms ook negatieve gevolgen hebben voor de stad en de inwoners. Zo kan toerisme bijvoorbeeld leiden tot drukte, lawaai, vervuiling en hogere levensonderhoudskosten voor de inwoners. We kennen allemaal de gevolgen voor de binnenstad van Amsterdam. Maar ook kleinere steden als Gouda hebben door hun jarenlange beleid op bezoekers de inwoners uit de binnenstad gejaagd en hierdoor de levendigheid aantast. De gemeente Gouda is hier erg succesvol mee geweest en het aantal toeristen dat Gouda bezoekt is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Echter de bestedingen in de binnenstad namen niet toe, doordat de inwoners uit de eigen stad en regio wegbleven. Door zich met citymarketing te richten op de inwoners, kan de stad proberen om deze negatieve gevolgen te beperken en tegelijkertijd de leefbaarheid en het welzijn van de inwoners te verbeteren.
Conclusie
Op wie richt jij je nu met de huidige citymarketing? Wil jij aan de slag met citymarketing gericht op inwoners, maar geen idee waar je moet starten? Stuur ons een berichtje. We denken graag met je mee!