We zijn super trots: De Snertweek van Stadshart Woerden is genomineerd voor de KERN Creativity Award 2021! Dit ontzettende succesvolle event is daarmee 1 van de 4 meest creatieve Corona-events in winkelcentra in Nederland gekozen uit vele inzendingen.
Wat is de Koeiemart?
De Woerdense Koeiemart is het grootste event dat we hebben in Woerden. Er komen jaarlijks zo’n 25.000 mensen op af. Het staat sinds 2017 op de lijst van Immaterieel Cultureel Erfgoed en alle kinderen en medewerkers van Woerdense bedrijven hebben deze dag vrij. Het bestaat sinds 1410 en is uniek in de regio. Vroeger was dit een najaarsmarkt waar boeren met handjeklap koeien en paarden stonden te handelen. Tegenwoordig is het meer een koeien-show. Het belangrijkste doel van de Koeiemart is de verbinding tussen boeren en burgers en de educatie voor kinderen. Op de Koeiemart staan traditie, reünie en ontmoeten centraal.
Wat een snertjaar is 2020 toch!
Het drong pas laat tot de Woerdenaren door, dat de Koeiemart in 2020 écht niet door zou gaan door Corona. Ze konden het eigenlijk niet geloven. Koeiemart valt of staat ook eigenlijk niet met de markt, of de koeien. Het Koeiemart gevoel leeft in het hárt van de Woerdenaar. Het gaat om familie, om erwtensoep, om poffertjes, om vriendenreünies, om onverwachte ontmoetingen en sociale contacten. Zo’n eeuwenoude traditie kun je niet onopgemerkt (of misschien wel ongestraft) overslaan. Juist dit gevoel hebben we gebruikt als belangrijkste ingrediënt voor de Snertweek.
Het gevoel van ongeloof gecombineerd met het gevoel van traditie, huiskamer en van ‘samen rooien we het wel’. En een beetje eigenwijzigheid. In plaats van Koeiemart vieren we dit jaar niet, werd de boodschap: Koeiemart vieren dit jaar maar liefst een hele week! En we noemen ‘m: De Snertweek. Vanuit verschillende Woerdenaren kwamen ideeën voor de invulling van deze Snertweek. Zo ontstond een compleet, Coronaproof programma, met weinig budget en in hele korte tijd gerealiseerd, bijna als vanzelf passend bij de identiteit van de Woerdenaar en het DNA van de binnenstad.
5 corona-proef activiteiten in de Snertweek
We organiseerden 5 corona-proef activiteiten: Schijt-je-Rijk ( met Tosca Menten die live verslag deed van deze schijterij), de Snertverkiezing, de herintroductie van de Kristaljon als Woerdense specialiteit, de Koeiejacht en de Koerant boordevol loeigoeie koopjes!
Wat was het effect?
Het effect was dat we een dikke glimlach op het gezicht van de Woerdenaar hebben getoverd en daarmee een hart onder de riem hebben gestoken bij zowel ondernemers als bezoekers. Koeiemart mag dan wel niet doorgaan, zoals we ‘m kennen, maar hey! We zijn er nog, en Koeiemart leeft in ons hart. En zowaar: De Loeigoeie koopjes hadden gretig aftrek. Er werd fanatiek op koeien gejaagd. Het mooie daarvan was, dat de ondernemers ook echt zagen en merkten dat deze actie effect had. Het was heel zichtbaar. De bakkers hadden sinds lange tijd niet zoveel Kristaljons verkocht en is here to stay. De Snertwedstrijd bleek een daverend succes. Er werden al gelijk nieuwe categorieën bedacht (vega snert, wereldse snert) voor een volgende editie.
En, daar waar de Koeiemart eigenlijk om draait: We hoorden dankbare signalen van de boeren, die blij waren dat die bijzondere verbinding met de stad er nog steeds is, zelfs in deze roerige tijden.
En dat is dus niet onopgemerkt gebleven! Zo heeft Videobird voor de KERN Creativity Awards een video gemaakt met een korte uitleg van de Snertweek.
Instagram Takeover
Een onderdeel van de nominatie is, dat we een week lang de instagram van KERN mogen vullen. Uitgelezen kans dus, om te laten zien hoe leuk Woerden wel niet is. Want ja… ‘zou eigenlijk niet elke woonplaatst stiekem Woerden willen zijn?’*
Over KERN
Kern verenigt de makers van het gebouwde hart. In het centrum van een stad of wijk is ruimte om te winkelen, werken, wonen, ontspannen en meer. Het is belangrijker dan ooit dat we inzetten op levendige centra waar alle functies vervlochten zijn met elkaar, in de juiste balans. Kern is hèt centrum waar vastgoedprofessionals, overheden en kennisinstellingen elkaar ontmoeten. Van belegger tot huurder, van gemeente tot ontwikkelaar en van financier tot consultant.
Samenwerkingen
Met dank aan Tessa voor de tip om ons aan te melden, Woerden Marketing voor de promotie van ons event, Daan van Lierop en Dave Bode, Chris Segers voor het videowerk, de inzet en steun van het bestuur van Stadshart Woerden, Koersgroep en alle betrokken partijen voor het mogelijk maken van dit event.
De uitslag!
Op 16 september organiseerde KERN een geweldig festival waar de uitslag bekend werd gemaakt. We zijn heel blij met onze tweede plek!
*Regel uit het gedicht van Nienke Gorter
Nog meer weten? Check het artikel in het AD.