We zijn super trots: Koning Snert van Stadshart Woerden is genomineerd voor de KERN Creativity Award 2022! Dit ontzettende succesvolle project is daarmee 1 van de 5 meest creatieve projecten in winkelcentra in Nederland gekozen uit vele inzendingen.
Het boek, geschreven door Tosca Menten en geïllustreerd door Geert Gratama, hebben we ontwikkeld voor Stadshart Woerden, ter gelegenheid van 650 jaar Woerden. Het staat vol verhalen die waar gebeurd zijn, of waar gebeurd zouden kúnnen zijn.
Deze verhalen zijn een mooie inspiratiebron voor allerlei activiteiten rondom het feestjaar, brengen vergeten tradities tot leven en zorgt dat het verhaal van Woerden op ludieke manier verteld wordt aan de Woerdense jeugd. Het boek is omarmd door KUVO (Kunst Educatie Scholen Woerden), waardoor er ook op scholen allerlei leuke projecten uit voortvloeien. In samenwerking met het KUVO zijn deze verhalen in de klas verteld en zijn er opdrachten op school en in de binnenstad aan verbonden, waaronder het grote openingsfeest van 650 jaar Woerden. Een deel van de opbrengst van het boek gaat weer naar Stichting Woerden 650.
Waarom een kinderboek als promotie van je binnenstad?
De belangrijkste doelgroep van het Stadshart zijn gezinnen met kinderen. Verhalen vertellen doen mensen al eeuwen en het is de manier om cultuur op elkaar over te dragen. De historische vereniging doet dit al volop, maar we misten een leuke luchtige variant op deze verhalen. In het boek worden de verhalen nu op een luchtige manier overgebracht en de kernwaarden tot leven te brengen. We willen graag Woerdenaren ambassadeurs te maken van hun eigen stad. Door de jeugd (en stiekem aan volwassenen ook) op een grappige manier de verhalen van Woerden te vertellen binden we ze aan onze stad en zullen ze meer van de stad gaan houden. De verhalen zijn op zo’n manier verteld dat het ze nieuwsgierig maakt en bekende Nederlandse kinderboekenschrijfster Tosca Menten neemt al haar stadsgenoten mee op een ontdekkingstocht door haar lievelingsstad. Ook zijn er verhalen van de drie omliggende kernen opgenomen.
Recentie van het boek: ‘Een hilarisch, maf, gek boek. Dit boek bevat interviews, verhalen, weetjes, gesprekjes, koeien, eenden, en nog veel meer. En echt, soms wist ik nou niet of ik het moest geloven of niet. Soms had ik zoiets van dit is toch té vreemd…. kijk ik op Google… is het waar. ’
Als basis voor het openingsfeest op 12 maart
Het boek heeft als basis gediend voor diverse activiteiten. Zo was bijvoorbeeld het volledige kinderprogramma van het openingsfeest van 650 jaar Woerden, waarbij alle 5000 basisschoolkinderen voor waren uitgenodigd, gekoppeld aan de verhalen in het boek. Het geeft invulling aan de kernwaarden ‘sterk karakter’ en ‘puur’, omdat het de jeugd op een eigenwijze manier uitleg geeft over de Woerdense cultuur (Koeiemarttrui, handjeklap, Koeiemart en Snertweek, Romeinen, de Rode Ruiter, Singelkunst, Woerdense vakantieweek, de vergeetput, het carillon) en Woerdense producten (graskaas, erwtensoep met poffertjes). Er waren dames in een Koeiemarttrui op een speelse manier met kinderen over de Koeiemart interactie hadden, je kon je verkleden als Romein, Kaasbollen rollen etc. Ook het afsluitfeest van Woerden 650 jaar wat plaats vindt rondom de Koeiemart en de Snertweek zal de verhalen weer aanhalen. Daarnaast is lezen en voorlezen natuurlijk een mooie invulling voor de Woerdense kernwaarde ‘huiskamer’.
Tekst gaat door onder foto’s
Op 12 maart (de dag van het openingsfeest) is het ons duidelijk gelukt om enorm veel bezoekers naar de binnenstad te krijgen. Wat daaraan bijzonder was, was dat iedereen zijn kinderen mee had en dat we aan alle inwoners van Woerden hebben kunnen laten zien hoe leuk onze binnenstad is en hoe bruisend die is. Door deze goede indruk zullen de inwoners eerder eraan denken om de binnenstad weer eens te bezoeken. Kinderen die op de dag aanwezig waren konden op een later moment in het Stadshart geridderd worden door de burgemeester tot Rode Ruiter. Ook zijn in november/december 2021 diverse signeersessies geweest van Tosca. Dat was een enorme trekker. Mensen kwamen heel gericht met het boek naar de stad.
Naar 600 bibliotheken
Beoogde resultaat was om zoveel mogelijk kinderen te bereiken (en daarmee ook hun ouders). Dat is gelukt door de samenwerking met KUVO. Er zijn 2000 boeken naar alle groepen 5, 6, 7 en 8 in Woerden gegaan en bij nog meer kinderen in de klas gewerkt met het boek. Het boek is opgenomen door 600 bibliotheken door heel Nederland. Tot slot is het boek ook door Dedicon ingesproken voor kinderen die moeilijk kunnen lezen en wordt het ingesproken als luisterboek.
Ook draagt het bij aan leuk maken van educatie, zoals deze reactie bewijst: ‘Een leerling die niet zo’n fan is van lezen kwam naar me toe en zei: Ik vind lezen niet zo heel leuk, maar dit boek vind ik geweldig. We lezen hem allemaal; zelfs in de pauzes. En omdat we er allemaal 1 hebben, kunnen we er ook nog lekker over praten.’
Samenwerkingen
Er is een nauwe samenwerking met de bekende Woerdense Kinderboekenschrijfster Tosca Menten, het KUVO voor het contact met de scholen, diverse ondernemers die ook het boek verkopen, stichting Woerden 650 jaar die door de verkoop van het boek een bijdrage kreeg om nog meer leuke evenementen te organiseren in het feestjaar, gemeente Woerden heeft de boeken gekocht voor de kinderen die geboren worden in de gemeente, de Hall die hun bezorgbus die stilstond vanwege corona tijdelijk heeft omgedoopt tot Snertbus, waarmee alle scholen werd afgegaan, twee makelaars in Woerden, die het boek aan nieuwe inwoners van Woerden geven.
Boek lezen?
Check of het in jouw bieb te lezen is of koop het online bij Buro Fudge. Weer er snel bij, want het zijn de laatste exemplaren.
Over KERN
Kern verenigt de makers van het gebouwde hart. In het centrum van een stad of wijk is ruimte om te winkelen, werken, wonen, ontspannen en meer. Het is belangrijker dan ooit dat we inzetten op levendige centra waar alle functies vervlochten zijn met elkaar, in de juiste balans. Kern is hèt centrum waar vastgoedprofessionals, overheden en kennisinstellingen elkaar ontmoeten. Van belegger tot huurder, van gemeente tot ontwikkelaar en van financier tot consultant. Kern organiseert jaarlijks deze Awards voor campagnes en events die het afgelopen jaar de binnensteden en winkelgebieden op de kaart hebben gezet. Juist nú blijken marketinginitiatieven die een gebied sterker en levendiger maken belangrijker dan ooit. Tijdens het Kern Marketing Festival in het najaar van 2022 wordt de winnaar bekend gemaakt.