‘Koning Snert’ wint landelijke KERN Creativity Awards!

Kinderboek laat inwoners van Woerden verliefd worden op hun stad

WOERDEN – De Woerdense kinderboekenschrijfster Tosca Menten schreef het boek ‘Koning Snert’; city marketeers Patricia van Hall en Marleen Strien van Boost Your Inner City creëerden de gelijknamige campagne om ‘inwoners verliefd te maken op hun stad’. Afgelopen donderdag hebben ze daarmee de landelijke KERN Creativity Awards gewonnen. Strien: “We waren genomineerd als 1 van de 5 meest creatieve projecten in Nederland om winkelcentra in binnensteden op de kaart te zetten. Wat zijn we trots dat deze award dit jaar voor ons is!”

Sinds 2010 reikt KERN, het Centrum voor vastgoedprofessionals, een jaarlijkse bekroning voor ‘de meest innovatieve, inspirerende en effectieve marketinginspanningen voor een winkelgebied’ uit. Boost Your Inner City gelooft erin dat een levendige binnenstad begint met ‘het verliefd laten worden van de inwoners op Woerden’. “En hoe kun je kinderen nu beter verliefd laten worden op de verhalen van hun stad met een speciaal voor hen geschreven kinderboek?”, zegt Marleen Strien. De Woerdense kinderboekenschrijfster Tosca Menten schreef daarop ‘Koning Snert’, dat op een luchtige manier het verhaal van Woerden vertelt. Het boek neemt lezers mee op een spannende ontdekkingstocht door de gemeente. “Zo kunnen inwoners de verhalen van hun stad vol trots doorvertellen aan anderen.” Strien: “Daarnaast heeft het boek als basis gediend voor diverse activiteiten. Zo was bijvoorbeeld het volledige kinderprogramma van het openingsfeest van 650 jaar Woerden, waar alle vijfduizend basisschoolkinderen voor waren uitgenodigd, gekoppeld aan de verhalen in het boek.”

Cadeau aan nieuwe inwoners, pasgeborenen en alle basisschoolleerlingen

Makelaars geven ‘Koning Snert’ cadeau aan nieuwe inwoners van de stad; de gemeente Woerden geeft het aan pasgeborenen. Inmiddels ligt het kinderboek in meer dan zeshonderd bibliotheken in heel Nederland. “Daarnaast hebben alle leerlingen uit Woerden in groep 5 tot en met 8 dit boek op school gekregen”, vertelt Strien. Een deel van de verkoop van de vierduizend exemplaren van dit boek komt bovendien ten goede aan de festiviteiten in het kader van het 650ste bestaansjaar van de stad. “Zo zetten we Woerden als aantrekkelijke stad nog verder op de kaart.”

‘Een hilarisch, maf, gek boek. Dit boek bevat interviews, verhalen, weetjes, gesprekjes, koeien, eenden, en nog veel meer. En echt, soms wist ik nou niet of ik het moest geloven of niet. Soms had ik zoiets van dit is toch té vreemd…. kijk ik op Google… is het waar. ’

Aldus een van de lezers

Deze verhalen zijn een mooie inspiratiebron voor allerlei activiteiten rondom het feestjaar en brengen vergeten tradities tot leven. Boost your Inner City is de aanjager geweest voor deze campagne, wat in nauwe samenwerking is gegaan met Stadshart Woerden, de Woerdense ondernemers, Tosca Menten en nog veel meer.

Het juryrapport


De campagne ‘Koning Snert, Woerden voor vreemde eenden’ laat volgens de jury zien wat de kracht van creativiteit is en dat je met omdenken en tijdreizen hele mooie dingen kan laten ontstaan.

Met het speciaal voor de jeugd ontwikkelde ‘kinderboek’ -voor iedereen van 7 tot 99 jaar die zich een Woerdenaar of vreemde eend voelt- wordt op een luchtige manier het verhaal vann Woerden verteld en worden de lezers meegenomen op een spannende ontdekkingstocht door Woerden. Een vernieuwend sociaal medium om de jongste inwoners van Woerden trots te laten worden op hun eigen stad. Instagram, Snapchat en Tik Tok: eat your heart out!

Instagram, Snapchat en TikTok: eat your heart out!

Jury KERN Creativity Award

Stadshart Woerden heeft op een creatieve manier, in nauwe samenwerking met een lokale auteur en Woerdense ondernemers deze prachtige campagne tot stand gebracht. Koning Snert is op meerdere vlakken een schot in de roos, met veel mogelijkheden voor een spannend vervolg. Het zal niet verbazen dat er nu al hard wordt gewerkt aan een vervolg op deze verrassende campagne. Uiteraard helemaal in lijn met de creatieve historische insteek die is ingezet. Daarom prijst de jury de campagne ‘Koning Snert’ en verleent zij haar de hoogste eer.

We zijn ontzettend blij met de prijs en trots op het hele team en alle partners die hebben meegewerkt aan deze geslaagde campagne. 

Over KERN

KERN organiseert jaarlijks deze Awards voor campagnes en events die het afgelopen jaar de binnensteden en winkelgebieden op de kaart hebben gezet. Juist nú blijken marketinginitiatieven die een gebied sterker en levendiger maken belangrijker dan ooit. Deze awards worden sinds 2010 uitgereikt en zijn een jaarlijkse bekroning voor de meest innovatieve, inspirerende en effectieve marketinginspanningen voor een winkelgebied.